Sunday, 1 January 2012

Mamalia itu~siri 1

Assalamualaikum.....

Ada ader..? ade ni hah..
Kucing sangat sinonim dengan Ada taw..betul tak kawan-kawan...?
Ini kerana kucing yang comel itu sama dengan Ada yang comel..suke,suke,suke,,(erkkkk ok fine ko comel macam kucing)
Jom..Ada nak share sikit ape yang Ada tau pasal si comel nih...
   Kucing ialah sejenis mamalia karnivor kecil dari subspesis Felis silvestris catus.Karnivor? Kenapa kucing aku makan sayur kadang-kadang tu rumput...? pentingkan kesihatan katanya...hahha.(kata fakta mereka makan tumbuhan tu untuk memuntahkan balik bahan-bahan yang tidak boleh dihadam). 
   Mereka adalah pemangsa  yang mahir dan diketahui bahawa mereka memburu lebih dari seribu jenis haiwan lain sebagai makanan. Mereka juga haiwan yang pintar dan ada yang berkebolehan untuk menggunakan mekanisma ringkas seperti tuil pintu atau tandas macam si Pak Jang dengan si Ameng kat rumah tu...sangat hebat dalam membuka pintu bilik air untuk membuang tinja,urin dan juga minum air. Mereka berhubung dengan mengiau ("meow"/"miaou"). Mereka juga kentut dan berdengkur.....(rekod bau paling lama dipegang oleh Ameng..ishhh baunya macam Ameng makan petai..)

Pak Jang- dah tak balik rumah....

                                                          

Ameng- Si kejam yang cerewet

Banyak lagi nak cerita pasal mereka ni.
Jumpa lagi di siri akan datang..
Miaw miaw...

2 comments:

  1. comeynye mereka!!!!nak peluk!!!

    ReplyDelete
  2. mari la datang ke rumah....tapi tinggal ameng je..pak jang takde

    ReplyDelete